Waar vroeger veel cliënten nog op verwijs van de huisarts naar de fysiotherapeut gingen, is dat tegenwoordig helemaal anders. Mensen maken steeds meer zelf de keus om langs een fysiotherapeut te gaan als ze lichamelijke klachten of een blessure hebben.

Deze verandering heeft invloed op de marktwerking. Waar mensen vroeger automatisch vanuit de huisarts in de buurt bij een praktijk terecht kwamen is dat nu veel minder het geval. Daarnaast is er een toename in het aantal fysiotherapeuten, waardoor de concurrentie in de regio is toegenomen.

fysiotherapie online marketing stats

Het is daarom voor een prakijkhouder zeer belangrijk om onderscheidend te zijn, goede kwaliteit te leveren en ook bekend te zijn in de omgeving. Mond-tot-mond reclame is nog steeds super belangrijk, maar het digitale tijdperk vraagt ook om een goede vindbaarheid op het internet. Meer en meer start de zoektocht van een potentiële cliënt via het web. Het is daarom zeer belangrijk om goed vindbaar te zijn op Google.

Vraag naar fysiotherapie stijgt

De vraag naar fysiotherapie is conjunctuurgevoelig, omdat zorgverzekeraars slechts een deel van de behandelingen vergoeden. Hierdoor zullen fysiotherapeuten meer aandacht moeten besteden aan (online) marketing om de vraag te sturen. Uit onderzoek blijkt dat de vraag naar fysiotherapie toeneemt door dubbele vergrijzing (het fenomeen waarbij het aandeel ouderen stijgt en ouderen steeds ouder worden) en de groei van chronisch zieken. Maar hoe zorg je als fysiotherapeut dat je vraag en aanbod samenbrengt?

Zoektocht naar fysiotherapie begint online

Steeds meer mensen gaan online via Google op zoek naar een fysiotherapeut. Ook ouderen. Dit kan direct en/of indirect zijn.

Direct zoekgedrag:
Als iemand direct op zoek is naar een fysiotherapeut, dan is de zoekopdracht bijvoorbeeld: Fysiotherapie Tilburg, Fysio Amsterdam of Manueel Therapeut Eindhoven. Deze potentiële cliënten willen vaak al direct een afspraak maken, omdat ze snel geholpen willen worden. In Nederland wordt er gemiddeld al meer dan 200.000 keer per maand gezocht op dit soort zoektermen.

Indirect zoekgedrag:
Bij lichamelijke klachten zie je ook dat veel mensen op internet zoeken naar hoe je de klachten kan verhelpen. Als je last hebt van nekklachten dan zoekt men naar oefeningen die nekklachten kan verhelpen. Vaak komen ze uit bij een blog of een video op YouTube. Als praktijk kun je ook op dit soort zoektermen vindbaar worden op Google. Dit kan door het schrijven van een uitgebreide beschrijving van een behandeling of een blog op je website. Via Google kun je verkeer sturen naar je behandelingen, specialisaties en/of blogs en mensen overtuigen dat ze contact moeten opnemen met je praktijk.

fysiotherapie google ads result 1.1

Google Ads voor Fysiotherapie

Het groot aantal zoekopdrachten naar fysiotherapie biedt een enorme kans voor praktijkeigenaren om meer cliënten te trekken. Ongeveer 90% van alle zoekopdrachten wordt gedaan via Google. Google biedt een platform waar je met de inzet van advertenties bovenaan kunt staan in de resultaten. Stel je hebt een fysiotherapiepraktijk in Tilburg, dan is er een potentieel van 1.600 zoekopdrachten op het zoekwoord ‘Fysiotherapie Tilburg’. Dit zijn allemaal potentiële cliënten die je met de inzet van Google advertenties (Google Ads) kunt bereiken.

fysiotherapie google ads result 2.2

Een groot voordeel van Google Ads is dat je advertenties lokaal kunt inzetten. Ik kan mij voorstellen dat een fysiotherapiepraktijk in Tilburg geen cliënten uit Groningen hoeft te trekken via online marketing. Door je advertenties lokaal in te zetten ben je dus optimaal zichtbaar in de regio en trek je geen cliënten die uiteindelijk afhaken, omdat je praktijk te ver weg is. 

fysiotherapie google ads local search

Meer weten?

Als freelance online marketeer help ik praktijkeigenaren met een goede inzet van Google Ads. Benieuwd hoe ik jouw fysiotherapiepraktijk kan helpen met online marketing? Neem dan contact met mij op voor meer informatie.

T: 06-15949865
E: info@ferdidebeen.nl