Verwachte klikfrequentie verbeteren

Kwaliteitsscore: wat is dat nou?

De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Advertenties met een hoge kwaliteitsscore zorgen over het algemeen voor lagere kosten en een hogere advertentiepositie in de zoekresultaten van Google. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van 7 factoren:

  • Relevantie van advertenties
  • Relevantie van zoekwoorden
  • Kwaliteit van de landingspagina’s
  • Historische prestaties van het volledige account
  • De click-through-rates van alle zoekwoorden
  • Targeting van campagnes
  • Biedstrategie

Op basis van bovenstaande factoren wijst Google Ads voor elk zoekwoord een kwaliteitsscore tussen de 1 en 10 toe. Hoe hoger de score hoe beter je zoekwoord presteert.

Hoe optimaliseer ik mijn kwaliteitsscore?

1. Optimaliseer advertentieteksten

Sluit je advertentieteksten zo goed en specifiek mogelijk aan op het zoekwoord en laat het zoekwoord volledig terugkomen in de titel. Indien mogelijk is het raadzaam om het zoekwoord ook in jouw beschrijving terug te laten komen, mits het past en de beschrijving duidelijk blijft. Zorg dat jouw advertentieteksten personen overhalen om te klikken. Heb je de buyer persona in kaart? Stel dan een vraag in de titel van jouw advertentie. Richt deze vraag op bijvoorbeeld een behoefte of een pijn die leeft bij jouw doelgroep.

Is je advertentie gericht op een transactie? Maak dan gebruik van krachttermen zoals: gratis, vrijblijvend, sale, (tip) of korting. Je kan ook kiezen om een aantal unique selling point (USP’s) uit te lichten in je advertentie, maar hier heb je ook highlight extensies voor.

Overige tips:

  • Benut de volledige ruimte van de titels en beschrijving
  • Voeg klantbeoordelingen toe aan je advertentie (indien mogelijk)
  • Zorg dat je uniek bent met je advertentie t.o.v. concurrerende advertenties. Val op!
  • Test het Gebruik Van Hoofdletters én Interpuncties! In jouw advertenties

2. Sluit irrelevante zoektermen uit

Google Ads geeft inzicht in de zoektermen die worden gebruikt. Via deze lijst kan je zoektermen toevoegen aan je advertentiegroepen, maar ook uitsluiten. Het uitsluiten van zoektermen heeft als voordeel dat jouw advertenties niet meer worden vertoond op irrelevante zoekopdrachten. Je advertenties worden daardoor niet alleen relevanter, maar je betaalt ook niet meer voor zoekwoorden waar je toch niet op gevonden wilt worden. Het uitsluiten van zoektermen is zeer belangrijk als je shorttail modifier zoekwoorden gebruikt (bv. +donkere +spijkerbroek). Er is bij dit soort zoekwoorden een grote kans op irrelevant verkeer (donkere spijkerbroek wordt snel kaal).

Verwachte klikfrequentie - uitsluiten zoekwoorden
Uitsluiten van zoekwoorden in Google Ads

3. Maak gebruik van keyword insertion

Met de functie keyword insertion (zoekwoord invoegen) worden zoekwoorden automatisch in de titel geplaatst van een advertentie. Hierdoor sluit de titel in je advertentie altijd perfect aan op de zoekopdracht, wat een positief effect heeft op het aantal kliks op je advertentie. Keyword insertion voeg je toe met de code {KeyWord:Zoekwoord}. Lees hier meer over het gebruik van keyword insertion.

4. Splits advertentiegroepen

Vaak worden verschillende, soortgelijke zoekwoorden toegevoegd onder één advertentiegroep. Bijvoorbeeld donkere spijkerbroek en donkere jeans. Het product, de spijkerbroek, is exact hetzelfde, maar het zoekwoord is wel uniek. Plaats dit soort zoekwoorden in een aparte advertentiegroep met unieke advertenties per zoekwoord. De advertenties sluiten daardoor beter aan op het zoekwoord en hetgeen waar iemand naar op zoek is. Google Ads zal dit belonen met een hogere kwaliteitsscore, doordat je relevantie hoog is.

Deel daarnaast advertentiegroepen apart in voor exacte zoekwoorden, woordgroepen en modifiers. Bekijk bij de advertentiegroepen met woordgroepen en modifiers welke zoektermen men gebruikt. Voeg deze toe aan je advertentiegroepen met exacte zoektermen. Zo zorg je op termijn dat je account voornamelijk is opgebouwd met exacte zoektermen. Het gevolg; je advertenties zijn relevant wat direct impact heeft op je advertentierelevantie.

5. Voeg advertentie-extensies toe

Advertenties-extensies zorgen ervoor dat jouw advertenties meer opvallen. Google kent diverse soorten extensies zoals highlight- en sitelink-extensies. Met sitelink-extensies kan je bezoekers naar andere relevante pagina’s leiden die relevant zijn voor de zoekopdracht. Highlight extensies zijn interessant om jouw USP’s in op te nemen zoals: gratis retourneren, gratis verzending, alles op voorraad etc.

rwachte Klikfrequentie: Ad Extensie
Advertentie-extensies in Google Ads

6. Benut de zichtbare URL

Google Ads biedt de optie om de URL die zichtbaar is in de advertentie aan te passen. Voeg hier het zoekwoord in waar men naar op zoek is. Is bijvoorbeeld het zoekwoord korte spijkerbroek kopen, gebruik dan de zichtbare url: website.nl/korte-spijkerbroeken

7. Ervaring bestemmingspagina

Let op wat het doel is van je advertentie en het zoekwoord dat je gebruikt om de advertentie te activeren. Als een gebruiker zich nog aan het oriënteren is dan zal informatievoorziening in dit stadium belangrijker zijn dan kopen. Houdt hier rekening mee bij de keuze of bouw van je bestemmingspagina. De ervaring van een bezoeker op je bestemmingspagina is een belangrijke factor in de kwaliteitsscore. Lees hier alles over het verbeteren van de ervaring op de bestemmingspagina.

Heb jij nog meer tips?

Laat dan een reactie achter en ik voeg deze toe aan dit blog. Thanks!! 🙂 #samenkennisdelen

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *