freelance b2b marketing

B2B Marketing

Genereer meer leads met een effectieve inzet van online B2B marketing

PLAN EEN AFSPRAAK

Hoe genereer je meer leads?

Het genereren van leads is een van de belangrijkste doelen binnen B2B Marketing. Het salesteam vraagt om leads, waardoor de druk voor marketing op leadgeneratie groot is. Als Freelance B2B Marketeer kan ik je bedrijf helpen om een continue stroom te realiseren in het aantal kwalitatieve leads. Voor het genereren van meer leads is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in 5 belangrijke factoren:

  • Buyer persona’s/ doelgroep
  • Website, call-to-actions en webcontent
  • Gated en non-gated content
  • Data & Buyer journey
  • Online marketing middelen

De inzichten uit bovenstaande factoren geven een goed beeld van het online landschap en hoe jouw bedrijf leadgeneratie inzet. Door deze 5 factoren te optimaliseren breng je vraag en aanbod samen en bied jij de juiste informatie op het juiste moment aan je doelgroep.

Ontwikkelen van buyer persona’s

Het ontwikkelen van buyer persona’s is cruciaal om inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Een buyer persona geeft onder andere gedetailleerde informatie over de doelen, behoeften, wensen, uitdagingen, frustraties en angsten van je doelgroep. Daarnaast geeft een buyer persona inzicht in het mediagedrag van je doelgroep. Op welke social media zijn ze actief? Welke websites bezoeken ze vaak? Al deze informatie kan gebruikt worden voor het creëren van content en het kiezen van de online kanalen ter promotie van de content. De inzichten uit een buyer persona zorgen dat jouw webteksten, whitepapers en/of e-books perfect aansluiten op de behoeften van je doelgroep.

De customer journey binnen B2B marketing

De customer journey is de weg die een potentiële klant bewandelt om uiteindelijk klant te worden bij jouw bedrijf. Naast de kanalen die je kiest om je doelgroep te bereiken is het in de customer journey heel belangrijk om de inhoud van je boodschap in elke fase van het proces af te stemmen op de behoefte van je potentiële klant.

In de awarenessfase is iemand zich aan het oriënteren. De potentiële klant zal niet direct een offerte of demo aanvragen, maar eerst informatie zoeken over hoe hij of zij bijvoorbeeld een probleem kan oplossen. Voor leadgeneratie is het heel belangrijk om de customer journey in kaart te brengen, zodat je per fase content kan ontwikkelen en de juiste online marketingmiddelen kiest om content onder de aandacht te brengen. De informatie over welke content je moet schrijven en welke online kanalen geschikt zijn om in te zetten vind je in een buyer persona.

Content marketing en marketing automation

Content marketing is de meest efficiënte manier om leads te genereren. Het dient als brandstof voor marketing automation, doordat je potentiële klant altijd op het juiste moment voorziet van de juiste boodschap. Content marketing werkt als je start met oplossingsgerichte content. Je biedt content aan met wat je klant moet weten en niet welke functionaliteiten of features jouw product of dienst heeft (productgericht). Dit is pas belangrijk als een potentiele klant diensten en producten gaat vergelijken.

Content marketing gaat hand-in-hand met marketing automation. Een lead kun je eenvoudig opvolgen met nieuwe content die je per email kunt sturen. Daarnaast kun je precies zien welke pagina’s een lead heeft bezocht en hier een score aangeven. Zodra een lead een x-score heeft behaald is hij klaar om opgevolgd te worden door sales.

Wil jij een Freelance B2B Marketeer inhuren?

Wil jij een keer kennismaken en meer weten over mijn aanpak voor het genereren van leads? Ik kom graag een keer langs om alle mogelijkheden van B2B marketing, content marketing en marketing automation te bespreken.

PLAN EEN AFSPRAAK

Kop koffie drinken?

Ik kom graag een keer langs om te praten over de mogelijkheden van B2B Marketing.


Ik accepteer de privacyvoorwaarden

Ferdi ken ik al vanaf 2006. Hij is sinds deze periode erg betrokken geweest bij Bint en heeft elke keer weer zijn toegevoegde waarde bewezen.

Freelance Online Marketeer - Testimonial Joep Kuijsters
Joep Kuijsters
Eigenaar bij Bint Select